Rätt däcktryck

När du väl har köpt dig en cykelcross så är det en sak som är extra viktig, speciellt inför tävlingar. Det gäller nämligen att se till att däcktrycket är det rätta i dina cykeldäck. För är det för litet så finns det risken att du får hål i däcket och gör att du får en punktering. Har du däremot för högt tryck i däcken så minskar ditt fäst på det underlag som du cyklar på. Vilket kan vara skillnaden för en vinst eller förlust för dig!

Tryckmätare

För att du ska få det bästa trycket i dina cykelcrossdäck får du helt enkelt prova dig fram, vilket tryck som är bästa anpassat för cykel och din kroppsvikt. Därför kan det vara all idé att skaffa dig en tryckmätare eller använd dig av samma cykelpump hela tiden. För det är så att det kan visa olika siffror från pump till pump.

Är du en ovan cykelcrosscyklist så börja med att pumpa upp däcken till 3,5 bar (kanttrådsdäck) Prova dig sedan fram under träningen. Studsar och sladdar runt som en kula i ett flipperspel, sänk däcktrycket lite. Ha koll på vad du har för tryck och jämför. På detta viset kommer du fram vilket däcktryck som passar på för dig.

Att tänka på

Det finns några saker som du bör beakta inför ditt däcktryck och dessa är:

  • Kroppsvikten – väger du mycket, ska du ha högre lufttryck i däcken.
  • Åkstilen – kör du stötigt och kantigt kan du behöva ett högre tryck, jämfört med om du cyklar och förflyttar tyngdpunkten under cyklingen.
  • Tryckmätare – använd samma mätare hela tiden, det ger bäst tillförlitlighet,
  • Däck och hjul – kom fram till viket som passar dig bäst med eller utan slag i däcken och hjulen.
  • Yttre förutsättningar – när du har blivit vad crosscyklist, kan du börja tänka på att pumpa däcken efter terrängen. Exempelvis om banan är stenig, hård och torr, behöver du ett högre tryck i däcken.
  • Väder – rent generellt kan du ha lägre tryck vid dåligt väder eftersom det går långsammare då.