Tips för den bästa cykelcrossträningen

Innan du beger dig ut med din cykel och tar på dig din cykelhjälm är det vissa saker som du kan tänka på, speciellt om du är nybörjare.

Koll på vägen

Det är alltid bra att kolla upp den vägen som du har tänkt utföra din cykelcrossträning på innan du beger dig ut. Är vägen farbar, finns det stigar som du kan ta dig en extra tur på och så vidare. Detta för att du ska undvika obehagliga överraskningar och framför allt inte hamna vilse långt ute på vissjan.

Var förberedd

När du väl beger dig ut och långt ifrån en huvudled och kanske dessutom utanför ett mobilnät. Då gäller det att vara förberedd och se till att ha lite extra utrustning med dig, som exempelvis:

  • Slangar
  • Pump
  • Kit för att laga hål på slangen inklusive däcklappar
  • Extra kedjelänkar
  • Multiverktyg som har en kedjebrytare
  • Kontanter

Plus din mobil, energikakor, extra kläder, kontokort, GPS eller en karta och vatten. Då är du redo för mycket som mot förmoda skulle dyka upp ute på vägarna.

Avslappnad

Glöm inte bort att vara avslappnad under tiden du cyklar. Det är så lätt att du håller för hårt i styret och gör att det lätt blir mycket skakigt. Därför ska du se till att krama ditt styre på ett mjukt sätt och då kvittar vart du brukar hålla styret. Därefter ser du till att böja på armbågarna eftersom de fungerar som stötdämpare och tar emot guppen och groparna som finns längs vägen. Dessutom se till att sitt lätt på sadeln när du åker över en grupp av hål och gupp i vägen.

Cykel

Se till att hitta en cykel som funkar för dig och uppfyller de behov som du känner att du har. Det finns många cykelcrossmodeller och gör att det inte lär bli några problem att hitta den cykel som är bäst för dig.

Däck

Ha de rätta däcken som är anpassade för cykelcross och ha rätt lufttryck i dem. För det underlättar din träning betydligt och gör det enklare för dig.